الحلقة الخامسة من رواية (رجل النار) (ايام العناء )

ربما تحتوي الصورة على: ‏شخص واحد‏

 أ. الشاعر جبار الشمري/ يكتب .........

الحلقة الخامسة من رواية (رجل النار) الصادرة إلكترونيا ضمن سلسلة روائية بعنوان (ايام العناء ) للأستاذ الشاعر والأديب جبار الكريم الشمري
بينما الصراع قائم في محاولات تشغيل المركبة المعلقة على حافة الطريق العليا والمنظر المأساوي للشخص الجالس بجانب السائق والبقرة الملقاة التي لا يعلم حياتها من مماتها والعجل اللعوب الذي لا يعي ما يخبئ له القدر والصبية المتباهين الفرحين بمغامرات الخال الأشوس في نظرهم وابن العم العاجز عن وجود حلول لتشابك خيوط الرواية والجو الذي لازال كئيبا والسماء الملبدة بالغيوم وصوت إنطلاق المركبات على جهتي الشارع العام مشكلة آذان بدأ يوم جديد قد لا يكون أفضل من سابقه فإذا الجميع ينتبهون بصوت مرتفع قادم من إحدى العجلات المحاذية لمكان الحادث .
نزل الشخص الذي كان يقود الحافلة وهو يزمجر بلكنة قريبة للهجة أبو الهنا وكأنه من أقاربه أو من ضمن محيط عشيرته حيث العراقيين يميلون للتعامل مع أبناء جلدتهم الأقرب ثم الأقرب حتى في بعض الأعراف والقوانين العشائرية كما في (أنصر أخاك ظالما أو مظلوما) ولكي لا نكون ظالمين بل منصفين في حكمنا إلا في بعض القضايا التي تعتبر مشينة ومعيبة فهنا يغلب مبدأ (الغيرة )والعرف المتعارف عليه وعودا على ما بدأ أقبل الشخص الحامل سكينة نحو البقرة المترنحة بعيدا عن الشارع وما بين قدوم وذهاب السيارات ومن غير ترخص ولا معرفة أولية لمجريات الحادث قام بذبح البقرة بعد وضع إصبعه قريبا من وريد في عنق البقرة على ما يبدو أنه آخر مكان للنبض يبقى في الحيوان عموما يدل على الحياة وهم أعرف في مجالهم فشخصية إبن الجنوب غالبا ما تكون ذكية من النواحي الإقتصادية ومسائل الحلال والحرام منذ الوهلة الأولى لكن المشكلة لا يلتفت دائما لجوهر الحكم فكما اسلفنا هم دولة وشريعة في أحكامهم التي ربما هي جيدة إلى حدا ما ومكتسبة من سنن قديمة جدا تمتد إلى الحضارة السومرية أو البابلية فهم حفدة الحضارة وولاة المهارة وهذا ما جعل من أرض السواد محط ومهبط الأنبياء على مر العصور ناهيك عن انتشار الدين المحمدي والعقيدة الإسلامية على نطاق واسع في بلد الخيرات .
وبالفعل تم الإجهاد على الذبيحة وأن كان من غير تدفق غزير للدماء إلا أنها ساخنة بما يكفي لكونها كانت حية أثناء عملية الذبح
أقترب صاحب المصاب بخطوات شامخة والصبية خلفه مندهشون لما يرونه من تسابق الأحداث وبقي سعد في مكانه دون حراك وهو في حالة متابعة ووثوب وترقب عن كثب لما يجري من لحظات نزول الشخص الغريب حتى استقطاع رأس الذبيحة .
الله يساعدك حجي شلونك شخبارك(القصاب)
أبو الهنا ؛-والله شلوني هل تشوف حالي ضيم وظلايم
بس شنسوي هاي هية (يوما لك ويوم عليك )
القصاب ؛-الحمد لله على كل حال عادي تصير اهواي قابل أول مرة لو جديدة عليك أبو الهنا انتة معلمنا شايف الزين والشين ما علينة هاي اشلون سعرها ابيش☆ رايدها
أبو الهنا بعد أن تأكد من أن السيارة تعمل وصالحة دون عطل في الماكنة والشخص المرافق له حي يرزق والأضرار قليلة تنفس الصعداء ولم يبالي في سعر أو خسارة هذا ما أخبر به القصاب .
من الطبيعي مصائب قوم عند قوم فوائد السعر الذي أعطاه القصاب لأبي الهنا لا يعدل نصف سعر البقرة الحقيقي لوما يحدث ما حدث ولكن حذاقة أبو الهنا وخبرته في مجالات عدة ومجال البيع والشراء إحداهن عمل نفسه مستاءا من فعلة القصاب في ذبح البقرة حيث أظهر تملله وجزعه من فعلة القصاب وهذا الشئ شعر به القصاب ولم يبالي حيث أخبر ابو الهنا عمي قابل آني سويت☆ غلط لو اعوفها اتموت وقبل أن يقطع السعر وبينما القصاب يهمم بحمل رزقه لهذا اليوم وإذا بمركبة أخرى وهي في قمة سرعتها منطلقة باتجاه الذبيحة حتى كادت أن تصطدم بها فإذا بأشخاص حاملين سكاكينهم وعدة القصابه من سواطير☆ وآلات قطع اللحم ومن غير سلام ولا استحياء بدوا الحديث بأصوات رعنة .
هذي☆ هاشتنا احنة شراية☆ شفنة☆ الحادث أول مصار بس كان عدنا حمل دزيناه للوكفة☆ ورجعنا رغم ظراوة الأشخاص وهيئتهم القذرة الموحية بامكانياتهم في خمط الحقوق إلا أن الفتى القصاب اصطك أسنانه ☆وقبض على سكينته الملطخة بالدماء وعرف بنفسه أنه من بيت عريق في هذه المهنة ومن عشيرة لاتفقه غير الذبح سبيلا للحوار فإذا بالأشخاص أقدامهم لا تحملهم وهم يظهرون تأسفهم واعتذارهم من الشاب القصاب هذه الظروف وهذه الحادثة والسيناريو الكاريكاتيري لم تؤثر أنفة في نفسية أبو الهنا ولا تزد حتى في احترامه لذلك الشخص الذي يحاول بخس سعر الذبيحة
أبو الهنا ؛-عمي بقرة تسوه مليون ونص تنطيني 750 ألف على أي أساس عمي بطلت ما أبيع !
تعجب الولد من قوة حوار ابو الهنا واصراره
معاني المفردات
ابيش ؛-بكم
سويت ؛-ما عملت
سواطير؛ -جمع ساطور آلة لقطع اللحم وتكسير العظام
هذي ؛-أسم إشارة بمعنى هذه
شراية ؛-راغبون في الشراء
شفنة؛-بمعنى رأينا
الوكفة ؛-بثخيم الكاف مكان بيع الماشية والأغنام
اصطك أسنانه؛ -إشارة للعصبية والحدة.
2017/7/23
أ. الشاعر جبار الشمري
While the conflict exists in attempts to run an outstanding vehicle on the edge of the upper road and the scene of the tragic person sitting next to the driver and the cow lying that does not know her from her death flirt and calf who is not aware of what's in store for his fate and boys Almtbahen Jubilant adventures uncle Alohos in their eyes and cousin incapable of existence tangle solutions The threads of the novel, the atmosphere that is still bleak, the sky overcast, the sound of vehicles starting on both sides of the public street. The problem of ears A new day may not be better than its predecessor, so everyone is listening loudly from one of the wheels adjacent to the scene.
The person who was driving the bus, a roaring accent close to the tone of Abu Hana like his relatives or from within the perimeter of his tribe, where the Iraqis tend to deal with their compatriots closest then closest even in some of the customs and laws of tribal as in (support your brother right or wrong) came down and in order not to be wrong-doers but fair in our judgment only in some cases that are considered shameful and flawed Here, dominated the principle of (jealousy) customary and custom promises on what began to accept a pregnant person knife toward the cow tottering away from the street and between oncoming and go cars and it is licensed and preliminary knowledge of the course of the incident he slaughtered Cow after putting his finger s Wiba from the vein in the neck of the cow seems to be the last place of the pulse remains in the animal generally indicates the life they know in their area, the personality of the son of the South are often smart from the economic aspects and issues of halal and haram from the outset, but the problem does not always pay attention to the essence of governance as we mentioned A state and a law in their judgments, which may be fairly good and derived from a very old Sunan extending to the Sumerian or Babylonian civilization. They are the pillars of civilization and the masters of skill. This is what made the land of blackness the center of the prophets throughout the ages, not to mention the spread of Muhammadism and Islamic faith on a large scale. Country of Goodness.
The strain was indeed on the carcass, although it was not blood-soaked but it was hot enough to be alive during the slaughter
The patient approached the steps and the boys behind him surprised by what they see from the raced events Saad remained in place without moving and is in the case of follow-up and close and watching closely for what happens from the moments of descent of the stranger until the deduction of the head of the sacrifice.
God help you Haji Chalonk Shkbarak (Alqasab)
Abu al-Hana; - And God is Chalony Do you see my current and Zalim
But Chunsui Hai-hye (days for you and on you)
Al-Qasab; - Praise be to Allaah. In any case, it is normal to become Ahwai, for the first time, if you have a new one, you are the father of God.
Abu al-Hana after making sure that the car is working and valid without a malfunction in the machine and the person accompanying him living and suffering little damage sighing and did not care about the price or loss This is what Al-Qasab told him.
Of the natural misfortunes of some people the benefits of the price that gave him a butcher, my father our God does not modify half of the price of real Cow and what happens what happened but cleverness Abu Hana and his experience in several areas and the field of buying and selling one of them the work of the same furious of the workers of the butcher in the slaughter of the cow where he showed Tmellh and dismay of the workers Qassab this thing was felt by the butcher and did not mind where he told Abu Hana uncle Negotiable Annie Sweet ☆ wrong if Aaovha Atamot before you cut the price, while the butcher Ehmm to carry a living for today and if another vehicle which is at the top speed of flying towards the carcass until almost collide with them if carrying people Their knives and several scissors of س hooks The meat-cutting machines, without peace or disrespect, began to speak with roaring voices.
These are ☆ Hachtna truckloads Hraih ☆ Venh ☆ incident, the first Machar but it was a we went back carrying Dzenah for Okvh ☆ and came back despite Zeraoh people dirty suggestive and they looked Bamkanyatem in Khmt rights, but the boy Qassab Astk teeth ☆ arrested on his knife stained with blood and knew himself that it is an ancient house in this profession And the clan does not agree with the slaughter is a way of dialogue, but people feet do not carry them and they show their regret and apology from young Alkasab these circumstances and this incident and the caricature scenario did not affect the nose in the psyche of Abu Hanna does not increase even in respect to that person who tries to underestimate the price of the sacrifice
Abu al-Hana; - Omy cow Zou million and text Ttini 750 thousand on any basis of my uncle I do not sell!
The boy marveled at the strength and persistence of the Abu Hanna dialogue
meaning of vocabulary
Abish;
Sweet; - I worked
Hooks; - Combine machine cutter for cutting meat and breaking bones
This is a sign of meaning
Sharia; - Want to buy
- We mean
Alkaffee; - Kef camp where selling cattle and sheep
His teeth; - a sign of nervousness and sharpness.
Jabbar alshamarey

ليست هناك تعليقات