ضاربه الودع

بقلم

ايمان حمدى



______________ياشواطئ بعيده يفوح منك الأمل 
رنيت أنا بكعبي رنة غنج 
______________سمعت أنا أجراس من الأمد 
بصيت بصه لقيت صبية عجب 
______________بالبحر قاعده ياصبيه 
وهاتعزفى ليا بايدك لحن فرج
______________قالتلى تعالى هاضربلك الودع
قربت وقولت وماله 
_____________ضربت ليا الودع ورمت ليا الزهر 
قالت حكاوى عجب 
_____________يابنتي فى السما ليكى ميزان عدل 
يابنتي الدنيا فيها حزن ومصايب للهرم
____________قربي ياصبيه الودع أنضرب 
ياه لقيت نفسي فى دوامة 
___________وعرافه جانبي بيملأها الشجن 
وبتقول ليا حاجات ولا العجب 
____________روحي معذبه وخايفه من القدر 
حاسه بأنى بقيت فى زمن غير الزمن 
_____________ألاقى نفسي أزاى وأنا فى حيرة 
مسافرة بلاد بعيده
_____________خايفه من صور غريبه
وشايله هموم كتيره
______________وباغنى لنفسي أغانى فرج
بس أكيد الغناوى هتطرح الأمل
______________ياعرافه أنا مستنيه القدر 
ربنا يحفظنى وأشوف الكل فرحان
______________نفسي أمسك بإيدى الأحزان 
وأرميها ورا ظهرى كمان
_____________وأدور معاكى على دنيا الأمان 
ندور على بشر واقفه على بر الحرمان
_____________بينا نساعدهم ونطمن قلبهم الحيران 
الضحكة بكره ترجع اللى كان
_____________ونشوف الحب فى كل زمان ومكان


ليست هناك تعليقات