أبجدية العشق






الشاعر اسامه صبحي محمد /يكتب


ابجدية العشق .
.........أ
ارسم خيال ملهمة مع كل طلعة فجر
تلقى الحياة مدهشة وكأن بكرة الامس
عينيك تشوف الحبيب ولا عاد يعود الهجر
بس الحقيقه الاكيد الحلم داب م الشمس.
........ب
بكرة النسيم يرجع ويعود معاه الهام 
لما البعاد يوجع تلقى القلوب الهام 
شط الغرام مهجور خالي بدون الهام 
ناح الحمام للريح شم النسيم الهام.
........ت
ترجع تقول حضني مفتوح على اخره 
انا لما راح صبري ما عرفت فين اخره 
الحب اصبح ضريح مستني ليل اخره 
نلقى الحبيب والروح متشوقه ل اخره.
.........ث
ثمرة محبة وشوق متشوقة لحضنه 
قال النهار معشوق محتاج سنين حضنه 
ناح الغراب م الليل دورت فين حضنه 
شق الفؤاد نصين يتجمعوا ف حضنه.
...........ج
جمع القلوب ف الكف والكف متحني 
لما طرح وردته تلمسني وتحني
شفنا عزول الغرام بسواده متحني
خبيت اوام كفي من كفه متحني.
.........ح
حالك تمام حالي ايامنا تحسدنا 
علشان شغل بالي والخالي يحسدنا 
لما يهل القمر نوره بيحسدنا 
عشق الجمال غالي والسهد يحسدنا.
........خ
خوف الحبيب ع الحبيب مسافات
زي البحور والموج ف الحضن والمسافات
الشط اصلة عزول بيفرق المسافات
لو كنت يوم اختار كنت اقتل المسافات.
.........د
دار الحبيب مشتاقة للقاعدة وسط الدار 
تجمع علينا الضل تحمينا ليل ونهار 
تسمع لنا الحكايات وتعيد حيطان الدار
ولما يهل المسا تبقى الدموع انهار.
........ذ
ذكرى وكام كلمة ف القلب محفورة 
جاب الهوى نسمة بتعيد لنا الصورة 
لما جمع شملنا العشق كان جورة 
واحنا بذور الحب متكنش في الصورة.
........ر
رمش الهوى قتال حالف على بكره 
ميجيش ف يوم الحال ابكي معاه ل بكره
كان الولا خيال ما يخاف ولا بكره 
راح الحبيب ولا قال انه يعود بكره.
.........ز
زار الهوى حيينا فتحت له قلبي 
الرمش ويا العين سكنوا هنا جنبي 
وكناريا تعزف شجن صوتها وايه ذنبي
قلبي عشق يا ناس وهو عشق قلبي.
...........س
سامع سكات صوتك والدقه 100ريختر
مسكون انا بعودك والشفة م السكر
لو كان يطول الزمن انا مستحيل اقدر
افوت عزيز عيني كان الزمن اشطر.
...........ش
شاور بطرف العين رجلى ولا تخطي
مصلوب وكلي حنين على ضلي ما يخطي
لو كان يبوح الهوى كان رمشي بيخطي
اكتب قتيل الهوى ع روحي وبخطي.
........ص
صابر على بعادك والصبر كاس فاضي
املاه انا بدمعتي يرجع اوام فاضي
حرق النسيم مهجتي ساب الفؤاد فاضي
لو كان يلين الزمان يملى مكان فاضي.
............ض
ضفيرة شعر سرحانة على كتفك 
اتاري البدر متغطي على كتفك 
وانا والشوق وايامي نقول كتفك 
اخاف من بكرة يمنعني اسند على كتفك .
..........ط
طلعت النخل ف العالي لقيت سحرك
جمال وناس ويحلالي اعيش سحرك
حدفني الريح من العالي حطف سحرك 
قالتلي الارض احضاني حصاد سحرك .
...........ظ 
ظهور الجمر لو المح ضيا عينيك
يخدني الموت ويلحقني ضيا عينيك
اسافر فوق حدود رمشك اشوف عينيك
تعود الروح ورجعتها ضيا عينيك.
.........ع
عشان مخلوق من اللهفة كواني الشوق
كيان عاشق لذات عاشقة عشقني الشوق
جرحني الشوك وكان ورده مليه الشوق
نداني الحب من الغربة رماني بشوق.
.........غ
غريب الحب معرفتش ارد سؤال
انا عاشق صحيح ولا ناقصني سؤال
يزرني الليل ولا اعرف جواب لسؤال
م دام حضنك بعيد عني حياتي سؤال.
...........ف
فتحت كتاب لقيت اسمك خطف عيني
يا نجمه في حدود الشوف وفوق عيني
انا ملاح وتاه مني حبيب عيني
الف بلاد ولا غيرك تشوف عيني .
...........ق
قانون العشق متسطر ملهش قانون 
تبات جاني ومجني عليك باسم قانون 
وتر حاير مع ريشة وفن قانون 
يعيش الدمع والتنهيد وعشقي قانون .
..........ك
كلام الروح سكات دوار ف قلب الروح
ينام رمشي وعين صاحية تواسي الروح
تقول بكرة يعود بكرة ب حبيب الروح
لكن بكرة هجر فرشي وروحي تروح.
.........ل 
لم البحور تصبح سراب اسلاك 
ولا النجوم تطفي عشان انساك 
طرح الحنين ف الروح مكهرب الاسلاك 
عدى الزمن من العشق انا نساك .
..........م 
مجروح ف قلب الليل والليل عليل
يطلع علينا النهار يشبع بكا وعويل
اصل الغرام دباح والعبرة ف المناديل
نفس الحبيب لو فات يبقى نهارنا عليل.
...........ن
نام العزول عنا جالنا الغرام مشوار
لو كان يشوف حالنا يقطعنا بالمنشار
سكن الحبيب جارنا والروح تكون له شوار
الفجر بسرعه زالنا والليل يكون بشار .
.........ه‍ 
هتفلي الحب تعلالي فرحت عليه 
لقيت الفخ منصوب لي وهنت عليه 
اسير والاسر يحلالي وهو عليه 
يجرح قلب كان خالي ولا يعنيه .
.........و
ولو عاشت سنين عمري بتجلدني
هكون صابر على بختي وتجدلني
ضفاير فوق عيدان العشق شاغلني
اكون توب الحبيب ساتر وساترني.
...........ي
 يا حلم جميل وراح بدري 
وخدني الليل اشوف بدري 
اتاري العشق من بدري 
كتبني قتيل وانا ما ادري .
..............
اسامه صبحي محمد
15/3/2017

ليست هناك تعليقات