أنا صورة

الشعر المصري / احمد ابراهيم النجار
_______________________
في قصيدة  ( انا صورة ) 11/ 7 / 2018
__________________________
انا صورة على برواز ومكسورة 
على حائط جدار مشروخ 
فى عيني الضحكه مرسومه 
وانا عايش حلوة روح 
انا صورة ماليها رتوش 
مابين الناس يفوت الليل ويرجع ليل 
وانا بشرب مرار الكاس 
واه يابرد فى جسدى كأنه رصاص 
واه يا ناس هنا عايشين 
ولا عايشين ولا فهمين 
ولا منكم فى يوم احساس 
وتصرخ صورتى ع الجدران 
ويرجع سيل ورعد وليل 
يعيش عمري بخوف دايم 
على الجدران 
فى توب الوانه م الاحزان
 اعيش واحد مالهوهشي وجود 
مجرد صورة ف البرواز 
ومكسور الأزاز منها 
ملامحي فيها الفين عام 
وانا عايش انا بنها 
وانا عايش حلوة روح 
واه يا جروح هنا سكنه 
ولا مفرّقه فى يوم جسدي 
واه يا دمعه بالحيرة 
ما بتفارق فى يوم خدي 
واه يا عمر بيعدي 
كأنه دروب ومليانه هنا اشواك 
واه يا فجر مش طايل 
شروق شمسي 
واه يا فرح مش مكتوب 
ولا كان الامان وعدي 
واه يا هروب من الماضي 
من الحاضر من الأيام 
يعدي العمر بالأوجاع 
وانا بصرخ بكل جروح 
على جدار الألم صورتي 
انا صورة على برواز ومكسورة 
على حائط جدار مشروخ 
فى عيني الضحكه مرسومه 
وانا عايش حلاوة روح
_____________________
بقلم الشاعر المصري / احمد ابراهيم النجار

ليست هناك تعليقات