***(((فاتت على المصطبه)))*****



 

 بقلم الأستاذ // محمود صلاح السيد
***(((فاتت على المصطبه)))*****
فى ساعة صفا والدنيا دفا
وأنا قاعد لوحدي على المصطبه
والنسما حلوه مرطبه
أنا جانب البيت
وراكن دهري على الحيط
فجأه قطعت عليا الكهربا
بصيت ولقيت وسط الضلمه
من بعيد حته بيضه متربه
جايه عليا ومني كانت مقربه
ونورها غطا على الكهربا
ونور لي قلبى أنا
ناديت عليها وهى مستغربه
أنا شايف قدامي غزال براني
وبرمشه رماني قلت أه ياني
العواد مشدود وقوام مفرود
وجملها كفاني وقعني على سناني
دا جمال رباني ونورها عماني
شافتها وحده معقربه
وقفت بيني وبينها
وكانت لنا محرابه
وحطت مابناحيطه سد
على شان أتعب وقلبي منها يتخض
وعلى لآدا الحال بقلنا زمان
ريحه وجايه ومفيش كلام
نفسي باللي فى قلبى أبوح لها وتعرفه
وأشوف معها الدلال على جد
وتقعد جانبى فى يوم على المصطبه
ويبعد عنا شر الناس المعقربه
بقلمي /محمودصلاح السيد

ليست هناك تعليقات